Logo - Hahhah

Blogi

Heikki kuntoilu - Hahhah Heikki juoksu - Hahhah Heikki pyöräily - Hahhah

Kuntoilu-bio eli
oman elämäntaparemonttini stepit.

Kuntoilua olen harrastanut kaksi kertaa elämässäni. Silloin nuorena ja nyt aikuisena. Siinä välissä lepäsin hetken. Vaikuttaa, että tätä lepoa kesti riittävän pitkään, sillä jostain löytyi motivaatio, tai itse asiassa suoranainen himo kuntoiluun. Siinä missä innostuneena ruokaihmisenä näen ruokaan liittyviä mahdollisuuksia ja ratkaisuja edelleen kaikkialla, motivoituneena kuntoilijana näen treenausmahdollisuuksia sielläkin, missä ennen näin vain turhan tauon. Mikä merkillisintä, pitkään esimiehenä toimineena on itselleni yksi kuntourheilun hienoin asia saada vastata vain omasta tekemisestäni. Ja huolehtia vain omasta kehittymisestäni, tai kehittymättömyydestäni. Niin makaa kuin petaa. Jipii. Alla summattuna aikuisella iällä läpikäymäni elämänmuutos kuntoilun osalta, ns kuntoilu-bio. Huomioithan, että ajoilla ja matkojen pituuksilla ei ole lopulta väliä. Väliä on vain sillä, että tekee sellaisia asioita, jotka tuntuvat hyvälle, ja just sen verran. Jokaiselle tämä on eri määrä.

Eli,

Elämäntaparemontin aloitin talvella 2016

Kuntoni oli todella huono, painoa liikaa, ja veriarvot huonot. Päälle verenpaine- ja kolesterolilääkitys sekä huonot ruokailutottumukset. Otin vähän osumaa keväällä 2016, ja sairaslomalla olin lopulta lähes koko loppuvuoden 2016 ja alkuvuoden 2017. Onneksi elämäntaparemontti oli jo hyvällä alulla eikä keskeytynyt, tai loppunut heti alkuun.

Kuntoilun aloitin talvella 2016-2017

Ensin lyhyitä kävelyitä kesällä, sitten pikkuhiljaa vähän lenkkeilyä, ja loppuvuodesta jo uintiakin Simo Hillon opastuksella. Ensimmäisen vuoden aikana paino tippui yli 20 kiloa, mutta hieman on tullut kuntoilun myötä takaisin - onneksi ei kaikki kuitenkaan vyötärölle. Juoksijan polvi vaivasi ensimmäisen kuntoiluvuoden ajan (juoksukilometrien ahnehtiminen), mutta poistui ajan ja levon myötä, sekä ihan reippaan painoharjoittelun, mm jalkaprässin avulla.

Tuloksia 2017

Ensimmäinen puolimaraton (Ideapark- juoksu) toukokuussa 2017, aika 1.48
Ensimmäinen perusmatkan triathlon (FINNTRIATHLON Vierumäki) heinäkuussa 2017, aika 2.47
Ensimmäinen Swimrun (Pikonlinna Swimrun) kesäkuussa 2017, pidempi (21 km) Saimaa Swimrun Puumalassa elokuussa 2017 parikilpailuna Simo Hillon kanssa. Lättäriuinti ei oikein sujunut, syykin tulisi selviämään talven aikana.

Tavoitteellisemman kuntoilun aloitin syksyllä ja talvella 2017-2018

Lenkkeilyä ja salia, sekä uintia Kuohun vapaauintiryhmässä Pasi Kolun johdolla. Tavoitteelliseen, wattipohjaiseen pyöräilytreeniin sekä muutenkin tavoitteelliseen treenaamiseen tutustuin syksyllä Henri Koposen avulla, ja täysin uusi maailma avautui. Talvi, kevät ja kesä treenausta Lajusen Kimmon laatimalla ohjelmalla. Hyvä alku.

Vasemman olkapään AC-nivelrikko vaati (ja vaatii välillä edelleen) kortisonia, sisua ja buranaa. Uinti siksi edelleen hieman (!?) toispuoleista ja vähän laiskaa. Eli happi vasemmalta joka vetoparilla ja varsinainen eteenpäin vievä veto käytännössä ainoastaan oikealla kädellä.

Tuloksia 2018

Puolimaraton Helsinki City Run toukokuussa 2018, aika 1.40
Ensimmäinen puolimatkan triathlon Joroisilla heinäkuussa 2018, aika 5.14
Kangasalan Triathlonseuran perustamisessa mukana syyskesällä 2018.

Yhä tavoitteellisempaa kuntoilua jatkoin syksyllä ja talvella 2018-2019

Watteihin perustuva pyörätreeni ja treeni ylipäätään jatkui ilman Henriä (ja Kimmoa), ja seuran uinti- ym treenit alkoivat. Tutustuminen talvella Juuso Mannisen kanssa, ja sen myötä taas pari naksua tavoitteellisempi treenaaminen jatkui kevättalvella 2019. Onneksi, koska työ vei silloin matkusteluineen ison osan ajasta ja energiasta. Hyvästä, omaan kokonaistilanteeseen räätälöidystä ohjelmasta oli silloin (ja on nyt) suuri apu. Suosittelen.

Akillesjänteen kipeytyminen oikean jalan nilkassa (kipu alkoi ylhäällä pohjelihaksessa) kesällä -19 vei mahdollisuuden tehdä käytännössä lainkaan juoksuharjoituksia, ja syy oli ilmiselvästi heikkojen pohjelihasten ja liian pienen juoksukenkien dropin – nyt tiedän että 4 mm ei ole riittävästi.

Tuloksia 2019

Puolimatkan triathlon sujui kuitenkin Joroisilla heinäkuussa 2019 ihan hyvin, aika 5.09, kamalasta juoksukokemuksesta (1.49) ja kovista akilleskivuista huolimatta.
Ensimmäinen täyden matkan triathlon Tartossa (Estonia Triathlon) elokuussa 2019, aika 11.59, ja onnekseni akilleskin kesti juoksun vahvasti lääkittynä. Samalla juoksin elämäni ensimmäisen maratonin aikaan 4.23.

Sitten lähes totaalinen tauko kuntoilusta syksyllä ja talvella 2019-2020

Intensiivistä palkkatyötä ja kropan lepoa, akillesjänteen ja pohkeiden aktiivista kuntoutusta ja kevyitä lenkkejä lukuun ottamatta. Treenaaminen alkoi taas maistua helmi-maaliskuussa, kiitos Juuson motivoinnin ja edelleen hyvien treeniohjelmien. Treeni muuttui keväällä, koronan aiheuttaman Uudenmaan sulun ja hyvin tehdyn treeniohjelman myötä, jälleen yhä tavoitteellisemmaksi. Tavoitteeksi muodostui täydenmatkan kisa taas Tartossa, joka oletetusti pienenä kisana järjestettäisiin, ja vielä turvallisesti, koronasta huolimatta.

Tuloksia 2020

Täyden matkan triathlon Tartossa (Estonia Triathlon) elokuussa 2020, aika 11.08 ilman sen kummempia vaivoja tai selityksiä. Uinti kyllä sakkasi tiheärytmisyyskohtauksen takia alkuun pahasti, mutten kehdannut jättää kisaa sikseen. Onneksi en kehdannut, loppumatka sujui ihan kivasti huonossa kelissä ja yksin.
Elämäni toinen maraton meni aikaan 4.00. Juoksun 28 ensimmäistä kilometriä sujui ihan vauhdikkaasti, mutta nyt tiedän mitä tarkoittaa, kun sanotaan että jalat ovat loppu. Ja että miten niillä ns. juostaan.
Puolimaraton Helsinki City Run lokakuussa 2020, aika 1.34. Ihan hyvä lopetus ihan hyvälle kaudelle., joka valitettavasti muistetaan koronasta.

Kohti talven 2020-2021 treenejä sopivasti levänneenä ja motivoituneena

HCR puolimaratonin jälkeisen kuuden-seitsemän viikon tauon jälkeen treenit käynnistyivät marraskuun puolivälissä. Ohjelmassa on uutena juttuna myös juoksukisoja pitkin talvea, osana treeniä. TeivoCupin ensimmäinen vitonen ja Sahalahden Saunalenkki (10 km) ovat jo takana ilman että niistä olisi jäänyt lapsille tai muillekaan mitään kerrottavaa.

Tavoitteena tulevalle kaudelle (kesä 2021) on molemmat Suomessa järjestettävät IRONMAN- kisat, eli puolimatka Lahdessa kesäkuussa ja täysmatka Tahkolla elokuussa. Ei aikatavoitteita (tietenkään), mutta en toki pahastu, mikäli molempien matkojen kohdalla saisin sen pienen (!?) noin 10 minuutin parannuksen, ja läheisen tuntiluvun rikottua. Siis maaliintulon varmistamisen jälkeen. Ja maratonin soisin menevän alle neljän tunnin Tahkon täysmatkalla. Mutta ei pakkomiellettä asiasta, varsinkin kun treenikausi, ja työ, on vielä edessä. Niin makaa kuin petaa.

Logo - Hahhah